Sunday 18 December 2016

Takut

Sebelum pendakian bermula
Adakah anda semua pernah berpersatuan di bawah persatuan anak negeri? Buat pertama kalinya aku telah memberanikan diri untuk mendaftar sebagai salah seorang ahli kelab PERMANIS (Persatuan Mahasiswa Negeri Sembilan). Sebenarnya aku bukanlah orang yang semangat kenegerian. Malah cakap loghat nogoghi pun aku tak reti. Haha. Kelakar sikitlah. Disebabkan itulah aku merasakan persatuan ini adalah tempat yang terbaik untuk aku menambah kenalan kawan-kawan yang tinggal di Negeri Sembilan.

Sebenarnya, kawan-kawan aku yang tinggal di Negeri Sembilan ialah kawan-kawan dari sekolah rendah. Hal ini kerana aku sebenarnya dahulu belajar di sebuah sekolah SBP di Cyberjaya. Jadi bila telah masuk asrama ni, kawan-kawan semuanya berasal dari seluruh pelosok Malaysia. Jadi kalau balik rumah untuk cuti semester tu, memang tak ada kawan lain lagi yang aku akan cari kalau bukan kawan-kawan sekolah rendah. Mungkin bermula daripada sini aku telah berjaya memecahkan tembok kenegerian dalam diri sendiri dan memandang kehidupan dari perspektif yang lebih luas. Jadi, lama-kelamaan aku merasakan aku ingin menambah kenalan-kenalan aku di Negeri Sembilan. Dengan ini, pasti tidak akan ada masalah aku yang kebosanan setiap kali balik cuti semester.

Di puncak Gunung Angsi
Aktiviti pertama PERMANIS yang mana pelajar tahun 1 boleh turut serta ialah aktiviti mendaki Gunung Angsi yang terletak di Negeri Sembilan. Aku yang dah lama tinggal di Negeri Sembilan ni pun belum pernah lagi menjejakkan kaki ke sini. Oleh itu, aku segera mengambil peluang yang ada dan alhamdulillah aku berjaya mendapatkan tempat. Macam biasalah, semua aktiviti yang aku sertai jarang nak ada partner atau geng yang daftar sama-sama. Mungkin belum jumpa geng lagi kat UKM ni. Maklumlah, aku ni tinggal bilik sorang-sorang. Sebabnya, roommate aku orang Bangi je, jadi dia tinggal di rumah untuk jaga mak dia. Dia ada kata yang dia tiada ayah. Cuma aku tak pernah berani tanya kenapa tiada ayah? Tak berani… takut itu soalan yang sensitif. Jadi sebenarnya, aku macam dah terbiasa hidup sorang-sorang kat UKM ni.

Pendakian aku kat gunung angsi adalah pendakian yang menakutkan. Jujur, takut. Terutamanya bila nak turun dari gunung tu. Curamnyaaa…!!! Kaki ni terketar-ketar sebab takut punya fasal. Yelah, dalam kepala ni dah duk berimaginasi yang bukan-bukan. Terguling-gulinglah, tejatuh seluar terkoyaklah dan macam-macam lagi. Tapi apa yang aku benar-benar suka tentang berada dalam ketakutan ialah situasi ni selalu mengingatkan aku terhadap pergantungan aku pada siapa. Adakah pada tapak kasut yang aku pakai ataupun pada struktur tanah Gunung Angsi? Ataupun sebenarnya pergantungan aku pada Allah? Hebatkan situasi takut ni. Jadi sahabat-sahabat, dalam apa keadaan sekalipun yang kita diletakkan, ingatlah bahawa Allah adalah sebaik-baik tempat bergantung kerana tidak ada selain yang baik melainkan hanya yang baik-baik belaka datang dariNya. 



Si Angsa.

No comments:

Post a Comment