Sunday 18 December 2016

Pabila

Setibanya di Hutam Simpan UKM
Pabila hati sudah memasang tekad untuk menjadi seorang Pengurus Sumber Manusia yang berjaya, ilmu yang ingin aku timba semakin terarah. Oleh sebab itu, saat pertama kali mendapat tahu tentang Persatuan Urusetia Pembangunan Sumber Manusia (UPSM) di UKM, aku terus tertarik untuk menyertai persatuan ini. Hasrat ini aku teruskan juga meskipun mengetahui bahawa penyertaan ini tidak membawa sebarang kepentingan berbentuk fizikal sama sekali seperti merit dan jam kredit. Ini semua kerana berbekalkan cita-cita aku untuk menjadi seorang Pengurus Sumber Manusia.

Dalam Persatuan UPSM ini, pelbagai input-input berguna bakal diajarkan kepada para pelajar baik berbentuk kuliah mahupun kem. Aktiviti pertama UPSM untuk ahli baru pelajar tahun satu ialah Malam Perkenalan UPSM. Agak mendukacitakan apabila aku tidak berpeluang untuk menyertai aktiviti ini kerana aku mempunyai kelas CITRA pada malam tersebut malahan setelah kelas pula aku mempunyai latihan bola keranjang.

Oleh itu, aku sama sekali tidak melepaskan peluang untuk mengikuti Kem Fasilitator 1 (KF1) yang telah berlangsung selama 3 hari 2 malam di Hutan Simpan UKM. Jujur aku katakan, terlalu banyak yang aku belajar daripada kem ini. Pengisian-pengisian dalam kem ini telah benar-benar membina jati diri, mental dan fizikal yang cemerlang. Aku paling terkesan dalam sesi penubuhan kumpulan. Dalam sesi ini, banyak kumpulan telah menggunakan nama-nama yang tampak trendy dan mengikut peredaran zaman.

Ahli kumpulan Jujur sepanjang 3 hari 2 malam
Namun sebaliknya, perkara ini sama sekali tidak dipersetujui oleh Ketua Fasilitator di sana. Beliau benar-benar meningkatkan martabat Bahasa Melayu dengan mempersoalkan tentang jati diri kami sebagai orang Melayu yang belajar di Universiti KEBANGSAAN Malaysia apabila masih lagi menggunakan perkataan-perkataan Inggeris sewaktu menamakan kumpulan. Apa yang lebih dahsyat, mana-mana sahaja kumpulan yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai nama kumpulan mereka perlu menukar serta-merta nama tersebut. Jika tidak, kami tidak berpeluang sama sekali untuk membentangkan tentang kumpulan kami.

          Percaya atau tidak, aku telah pun mendaftarkan diri untuk ke Kursus Fasilitator 2 & 3 dalam cuti semester. Aku sangat teruja dan ternanti-nanti apa pula yang bakal diajarkan pada kem yang akan datang. Buat sesiapa sahaja yang membaca entri blog ini, gunakanlah peluang anda sebaik mungkin sebagai mahasiswa di mana-mana universiti sekali pun untuk mempelajari perkara-perkara yang berfaedah. Kurangkanlah masa rehat dan bersuka-ria anda semua sementara anda masih muda. Anda digalakkan untuk lebih aktif dalam mana-mana kelab, sekretariat atau persatuan sekalipun, kerana di sinilah anda bakal menambah kenalan di universiti yang sungguh besar ini.  


Si Angsa.

No comments:

Post a Comment