Sunday 18 December 2016

Mereka

Gambar Skype kami berlima
Baru-baru ini aku telah berSkype dengan 4 sahabat yang cukup istimewa dalam hidup aku. Sebenarnya kami semua ni dah pun berpisah semenjak sekolah menengah lagi. Semua pun belajar di tempat yang lain-lain. Selalu berhasrat untuk dapat Skype sama-sama. Tapi kalau Skype je, mesti ada yang tak cukup. Jadi baru-baru ini, buat julung-julung kalinya kami semua berjaya Skype bersama. Jujur, aku sangat gembira. Lebih-lebih lagi apabila masing-masing menceritakan kehidupan terkii masing-masing. Sedih.. sebab terasa semua dah besar. Namun, dalam masa yang sama aku bangga kerana persahabatan kami telah berkekalan selama 10 tahun.

Meskipun kini telah ada dua daripada kami telah pun berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara, alhamdulillah.. kami masih lagi bersahabat. Disebabkan persahabatan inilah, aku mempunyai prinsip dalam hidupku bahawa sekiranya ingin mengekalkan satu-satu persahabatan itu, adalah lebih baik sekiranya sahabat tersebut diperkenalkan kepada ahli keluarga kita. Tidak kiralah perempuan mahupun lelaki. Begitu juga diri kita sendiri. Berkenal-kenallah dengan keluarga sahabat anda kerana persahabatan yang direstui ibu bapa adalah persahabatan yang penuh dengan keberkatan.

Gambar kami berlima sewaktu sekolah rendah
Sebenarnya, salah satu faktor yang mengukuhkan persahabatan kami adalah kerana rumah kami semua adalah berdekatan. Oleh itu, jika ada sahaja cuti semester yang panjang pasti kami akan mengambil peluang untuk bersua dan mulalah gelak dan tawa dari mula berjumpa sampai lah nak balik ke rumah masing-masing. Kami berSkype dalam keadaan seorang sekarang berada di France, seorang berada di Ireland, seorang berada di UTP, seorang berada di UiTM Pasir Gudang dan aku yang berada di UKM. Memang mantaplah...!!

Sayangilah sahabat-sahabat kita semuanya dan santunilah mereka dengan sebaik mungkin. Perbanyakkan amal kebaikan dengan berbuat baik terhadap rakan-rakan sekeliling. Jangan membebankan rakan-rakan dan memnyakitkan hati dan perasaan mereka. Saling menegur dan memperingatkan dengan kebenaran dan dengan sabar, seperti yang tertulis di dalam surah al-Asr. Sebuah surah yang sering kita baca tapi mungkin selalu terlepas pandang terutamanya individu yang sedang menulis blog ini. Pesanan buat diri sendiri dan semua orang. 


Si Angsa.

No comments:

Post a Comment