Sunday 18 December 2016

Penjelasan

Malam persembahan nasyid hasil kumpulan kami, Soul Asy-Syabab
Keputusan aku memasuki kelas Citra Nasyid di UKM telah memberikan aku sebuah penjelasan bahawa sebenarnya kelas Citra yang disyorkan kepada mahasiswa dan mahasiswi UKM untuk sertai ialah kelas yang mana pelajar tersebut telah mempunyai bakat, kemahiran dalam bidang tersebut untuk memperoleh gred pointer yang cemerlang. Jika anda tidak mempunyai sebarang bakat, jujur aku katakan ia sukar. Tapi nasihat ini disyorkan kepada anda di luar sana yang mungkin tidak ambil banyak jam kredit dalam satu-satu semester tersebut.

Hal ini kerana jujur aku katakan aku agak tertekan kerana aku tidak mempunyai sebarang latar belakang nyanyian. Teknik dan pengaplikasian nyanyian sama sekali aku tidak tahu. Hal ini bertambah parah apabila semua ahli kumpulan aku adalah yang senasib dengan diriku ini. Sangkaan aku salah selama ini. Aku menyangka bahawa kami semua akan diajar terlebih dahulu dengan baik dan seterusnya baru akan diberikan tugasan. Rupa-rupanya bukan begitu. Mungkin juga hal ini hanya berlaku pada kelas aku. Hurm… Aku tidak pasti.

Meskipun begitu, walaupun sukar bagi kami sekumpulan sebenarnya untuk menghasilkan lirik, melodi dan gaya nasyid sendiri. Namun ianya seperti mencabar kelaziman pada diri sendiri. Bila difikir-fikirkan, seronok sebenarnya belajar benda baru ni. Cuma, itulah bila aku teringatkan pointer yang mungkin akan terjejas kerana mendaftar di kelas ini, aku mula resah gelisah. Tapi tidak mengapalah, usaha telah pun kami sekumpulan letakkan. Sebarang keputusan yang bakal aku peroleh nanti, aku akan terima selapangnya. Sungguh, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNya.

Aku benar-benar berharap bahawa gred pointer aku tidak teruk dan menjejaskan pointer keseluruhan aku untuk semester ini. Dalam kesempatan ini juga aku ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada semua mahasiswa dan mahasiswi UKM yang bakal berhadapan dengan peperiksaan akhir semester. Semoga kita semua tidak leka dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan lebih fokus pada apa yang bakal mendatang. Ingatlah, peluang sememangnya akan datang berkali-kali, namun peluang yang sama tidak akan datang berkali-kali. 


Si Angsa.

No comments:

Post a Comment