Sunday 18 December 2016

Hakikat

Barisan ahli Majlis Tertinggi SPTS
Hakikat yang sukar dipercayai apabila aku telah menjadi salah seorang yang terpilih untuk menyertai Sekretariat Pelajar Tahun Satu (SPTS) antara 190 lebih pelajar lain yang menghadiri temu duga. Perasaannya sama seperti waktu aku dapat tahu yang aku salah seorang yang terpilih daripada ramai orang yang telah menghadiri uji bakat drama patriotisme bagi pertandingan peringkat negeri. Haha. Waktu tu jahil lagi. Hahaha. Tahu apa yang lebih mengejutkan lagi, daripada permohonan aku yang ingin menjadi ahli Exco Hal Antarabangsa dan Korporat, tiba-tiba dipilih menjadi Timbalan Eksekutif. Ini benar-benar hakikat yang sukar untuk aku hadam.
Jadi, tugas pertama yang perlu kami lakukan ialah untuk mengadakan Dinner SPTS yang mana melibatkan semua ahli PMFEP dan juga SPTS. Dinner ini bertujuan untuk memperkenalkan barisan SPTS yang baru dilantik kepada PMFEP dan juga untuk mengeratkan lagi hubungan antara PMFEP dan SPTS. Alhamdulillah… dinner tersebut berlangsung dengan lancar. Cuma kami mempunyai banyak makanan berlebih dan aku sebagai Majlis Tertinggi yang menjaga AJK Makanan sama sekali berasa amat bersalah. Kami banyak menggunakan konsep potluck yang mana ahli SPTS membawa makanan sebagai tajaan untuk dinner tersebut. Namun aku tetap kesal dengan apa yang berlaku.

Grand Dinner FEP yang telah diadakan di Bangi Golf Resort

Tugas kedua kami pula ialah untuk menjadi AJK yang bekerjasama dengan ahli PMFEP dalam menjayakan Grand DInner FEP 2016. Banyak gerak kerja telah pun dibuat terlebih dahulu. Jadi kehadiran kami sebagai AJK adalah untuk melancarkan dan melaksanakan gerak kerja yang telah pun dibuat. Namun sebenarnya aku kesal. Sepanjang minggu perkampungan Grand Dinner aku tak dapat menghadirkan diri kerana banyak tugas-tugas aku di Program Mobiliti ke Tokyo tertangguh kerana minggu presentation, interview dan dinner aku berlangsung pada minggu yang sama.

Jujur aku katakan, mungkin aku perlu lebih efisien dalam melakukan satu-satu tugas ataupun mengatur kerja kumpulan dengan lebih baik agar sebarang kerja kumpulan kuliah tidak dibebankan pada seseorang individu sahaja. Jujur aku katakan kerja berkumpulan di fasa universiti lebih sukar berbanding di tempat-tempat belajar yang sebelum ini. Selain itu juga, aku perlu lebih bertanggungjawab atas tanggungjawab yang aku pikul dan menerima hakikat sebagai salah seorang ahli SPTS sepenuhnya. Tanggungjawab adalah sesuatu yang perlu dipikul dengan baik. Jika tidak, kita bakal disoal di akhirat kelak. 


Si Angsa.


No comments:

Post a Comment