Sunday 18 December 2016

Mula

Gambar kumpulan Harimau
          Aktiviti pertama yang aku mula untuk turut serta ialah aktiviti KEMSIS, iaitu Kem Mahasiswa Mahasiswi FEP. Sebenarnya aku ialah orang terakhir yang mendaftar untuk kem ni. Entah kenapa hati tiba-tiba terdetik nak turut serta dalam kem ni. Bayaran pun diselesaikan dalam jangka masa yang singkat. Malam yang esoknya nak pergi, baru pm akak PIC untuk program ni. Alhamdulillah… ada tempat kosong. Hebatkan aturan Allah, kalau sudah ditulis yang aku akan sertai kem tu, tak kisah lah lambat mana pun aku daftar, pasti ada tempat kosong. Disebabkan kekosongan inilah, aku ternantikan-nantikan akan apa yang Allah mahu aku belajar dan kenal di sini.

Sementara menunggu sesi taklimat sebelum meredah hutan


          Biasalah, aktiviti mana yang ada baik sahaja tanpa ada kekurangan. Lagi-lagi, aktiviti yang diuruskan oleh manusia-manusia serba kekurangan seperti kita semua. Tapi tidak mengapa, kerana atas setiap apa pun yang kita lalui dalam hidup ini, sama ada baik ataupun buruk, pasti ada sesuatu yang boleh kita pelajari. Jadilah orang yang optimis. Kalau nak cerita dari awal sampai akhir, maka pasti blog entri ni akan jadi panjang melebar. Jadi untuk dipendekkan cerita, aku kem ini telah berlangsung selama tiga hari dua malam iaitu dari 14-16 Oktober 2016.

          Sepanjang di kem ini, aku banyak belajar benda baru dan apa yang lebih penting, kem ini telah berjaya membangkitkan semula semangat berpasukan dalam diriku ini. Hal ini mungkin kerana dah lama bercuti akibat menunggu keputusan peperiksaan keluar dan menunggu tawaran universiti. Aku merupakan ahli kumpulan HARIMAU. Di akhir kem ini, kami telah mendapat anugerah kumpulan paling kelakar. Haihhh… memang kelakar pun kami boleh dapat anugerah ni sebab bukan ke yang selalunya kelakar tu kumpulan lelaki? Kumpulan Harimau ni yang kumbangnya, cuma seekor dan yang lain semuanya kuntuman-kuntuman bunga indah. 

Denda yang kami terima kerana gagal menyelesaikan tugasan di checkpoint
          Sebelum bercerita dengan lebih panjang, suka untuk aku simpulkan dan peringatkan kepada semua rakan-rakan sebaya, adik-adik, abang-abang, kakak-kakak, untuk benar-benar memanfaatkan masa dengan baik. Jika kita suka beralasan bahawasanya kita sibuk.. ingatlah bahawa kehidupan kita di dunia sentiasa akan sibuk. Tetapi jadilah orang yang bijak memilih atas urusan apa kita mahu disibukkan. Semoga urusan yang kita pilih adalah urusan yang bakal memanfaatkan dunia dan akhirat kita. Sekadar pesanan buat semua dan peringatan yang lebih besar lagi pada si penulis entri.


Si Angsa.

No comments:

Post a Comment