Sunday 18 December 2016

Marah

Hari terakhir pengumpulan data di Pasar MyFarm Outlet, Putrajaya
          Kerja lapangan pertama yang aku lakukan dalam semester satu ini ialah kerja lapangan bagi tugasan akhir semester subjek Mikroekonomi. Komponen yang dinilai dalam tugasan ini adalah berkenaan keanjalan dan cara peletakan harga bagi barangan-barangan mentah di pasar. Jadi kumpulan kami yang terdiri daripada 5 orang perempuan dan seorang lelaki telah memilih Pasar Basah Bandar Baru Bangi dan Pasar MyFarm Outlet di Putrajaya. Kami perlu mencatatkan harga ayam dan ikan di kedua-dua pasar secara berkala selama 7 minggu iaitu satu hari seminggu.  

          Perjalanan kami dalam bergerak secara berkumpulan berjalan lancar sehinggalah tiba waktu pembentangan. Percaya atau tidak, aku tidak tidur semalaman kerana kumpulan aku tidak bersedia apa-apa pun untuk pembentangan keesokan harinya. Ikutkan hati, mahu sahaja aku tidur dan meredah hari esok dengan carca marba. Tapi setelah memikirkan sedalam-dalamnya, hal tersebut hanya akan memuaskan perasaan ketidakpuasan hati aku. Namun, ia sama sekali tidak menyelesaikan masalah utama kes ini. Jadi aku membuat keputusan untuk mengorbankan diri berjaga pada malam itu demi menyiapkan tugasan tersebut. 

Hari pertama aku dan Syafiqah ke Pasar Bandar Baru Bangi dan bersama pemilik kedai ayam
          Mungkin hari ini hari mereka, mana tahu esok lusa hari aku pula. Tidak mengapalah. Punca kepada masalah ini ialah PIC (person in charge) yang bertanggungjawab sebenarnya tidak menyimpan data dengan baik yang sekali gus mengakibatkan kerja-kerja pembikinan laporan kajian terganggu teruk. Tidak mengapa, daripada data yang sedia ada itu, aku susun sebaiknya dan menambah sedikit data-data yang hilang. Akhirnya, aku berjaya juga menyiapkan laporan dan bersedia untuk pembentangan pada esok hari.

          Walau bagaimanapun, kelas telah dibatalkan secara tiba-tiba melalui whatsapp group kerana pensyarah kami mempunyai urusan yang tidak dapat dielakkan. Alhamdulillah Ya Allah, kerana memberi ruang kepada ahli kumpulan kami melakukan penambahbaikan. Peluang yang ada ini tidak kami semua sia-siakan. Akhirnya kami mampu membentangkan laporan dengan baik, cuma laporan berbentuk video tidak bertepatan dengan kemahuan pensyarah. Akhir kalam, apa yang aku benar-benar belajar daripada kisah ini ialah untuk tidak mempercayai 100% kerja ahli kumpulan meskipun pembahagian tugas telah dilaksanakan. Semakan kerja yang berkala perlu untuk mengelakkan perkara-perkara “ad hoc”.


Si Angsa.

No comments:

Post a Comment