Sunday 18 December 2016

Dan

Sewaktu pertama kali menonton teater di Istana Budaya
Dan akhirnya jarak antara aku dan dia semakin jauh. Itulah si dia yang cukup istimewa pada aku saat ini dan juga pada masa-masa akan datang, inshaAllah… Bermula daripada seorang sahabat yang cukup baik dan tidak pernah lokek dengan masanya untuk membantu aku dalam apa jua keadaan, kini berjaya mendapat tempat di hatiku sebagai seseorang yang istimewa. Tahap istimewa yang macam mana yang aku maksudkan? Hurm… biarlah ia menjadi sesuatu yang aku dan Allah sahaja yang tahu.

Kenapa dia seseorang yang istimewa? Hal ini kerana dia seorang yang sangat sabar dalam menerima apa sahaja karenah-karenah pelik dan bukan-bukan yang datang dari diri aku. Kami berkenalan di Kolej Mara Banting (KMB). Sama-sama belajar dan dikira mentor aku untuk subjek Mikroekonomi. Tapi, kami datang dari jurusan yang berbeza semasa di KMB. Aku ialah seorang pelajar jurusan kejuruteraan, manakala dia ialah pelajar jurusan ekonomi.

Saat dia terbang ke UK
Aku sangkakan, setelah tamat pengajian di KMB, maka di situ jugalah pengakhiran kepada persahabatan yang telah terbina ni. Ialah, rumah pun tak dekat. Seorang tinggal di Senawang dan seorang lagi tinggal di Kajang. OK mungkinlah tak berakhir, tapi persahabatan tu aku jangkakan menjadi bertambah renggang. Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Kami bertambah rapat setelah tamat KMB mungkin sebab mak ayah dah mula kenal. Dia pun pernah datang rumah waktu raya dan waktu-waktu lain.

Apa yang lebih istimewa tentang dia ni ialah dia ni seseorang yang boleh masuk dalam bulatan kenalan-kenalan aku. Baik dari keluarga sehinggalah rakan-rakan mama dan sahabat-sahabat baik aku yang sejak sekolah rendah lagi. Hal ini telah menjadikan kami selesa berkenalan. Tapi sedih, kerana sekarang dia berada di UK untuk menyambung pelajaran. Tapi, tidak mengapalah. Mungkin inilah peluang untuk kami berdua memberi peluang kepada diri masing-masing untuk lebih mengenali orang lain di sekeliling kami dan menguji hati masing-masing.

Semoga atas segala kebaikan yang dia telah lakukan terhadap diriku bakal dibalas dengan lebih banyak kebaikan pada dirinya. Sedih, rindu.. sebab kami dah tidak punya kesempatan untuk meluangkan masa bersama. Namun begitu, berada dalam era modenisasi ini, jarak tidak menjadi alasan ataupun penghalang kepada sesuatu perhubungan lagi kerana kita ada Skype, Free Voice Call dan Video Call di Whatsapp. Hargailah setiap orang yang telah banyak berjasa pada diri kita. Semoga dia yang dimaksudkan sentiasa dalam rahmatNya. Saya sayang awak.


Si Angsa.

No comments:

Post a Comment